5 februari 2017

SIFON OCH GRÖNT GLAS


HEJ PÅ ER!


Jag har en gammal sodasifon  
som jag har köpt för många år sedan.
Jag gillar den gröna färgen.
För att färga glas används olika metaller, för mörkgrön färg använde man kromoxid, kopparoxid eller maganoxid.


Sodasifonen uppfanns 1829 av två fransmän. 
Den var populära under 1920- och 1930-talet,men popularitet sjönk då fler kolsyrade drycker började säljas på flaska.


Jag har också flaskor i den
gröna färgen som sifonen.
 De har porslinskorkar och de kommer från
 Nya Bryggeriet i Lidköping

 som startades av Einar Johansson
 och Nils Pettersson 1924.



I botten på flaskorna står det Årnäs 1937.



Årnäs var ett glasbruk som låg i Västergötland och bl.a tillverkade porterflaskor till bryggerier.



 I dag bor några av de 80-åriga flaskorna i
 Pellerins Margarinlåda hos mig.



Nu är det slut på lektionen,
hopp och lek.........
Kram Raina

3 kommentarer:

  1. Smyger in här och får en fin lektion om dina flaskor. Tänk om de kunde berätta vad de varit med om.
    Fina bilder som du visar upp.
    gun

    SvaraRadera
  2. Fina gamla flaskor. Jag tycker mycket om...och Margarinlådan, den är jätte fin.

    SvaraRadera
  3. FOTOS PRECIOSAS!!!!
    EL JARDIN UN SUEÑO!!!
    SALUDITOS

    SvaraRadera